Sunday 5 June 2011

cita-cita aku

dun't worry sayang, mak kan doctor :)


salam, dulu waktu umur aku 6 tahun, mak angkat aku tanya da besar nak jadi ape. aku pun berfikir dengan seyes sekali then akhirnya aku buat keputusan. aku nak jadi pagi aku jadi cikgu, tengahari jadi peguam, malam pula aku jadi doktor. t kalo ade mase lapang aku jadi kerani pulak. then, mak miah (mak angkat) aku gelak, "hai, xmakan lah suami ko, asyik xlekat kt umah jer". aku kate xperlah, masa tu memang confident leh wat sume. list tu berkekalan sampai aku darjah 3. terer x aku time kecik2, berwawasan tinggi, sume bende nak jadi.

aku nak jadi cikgu pasal parents aku cikgu, n diorg kelihatan lepak skali
peguam sebab aku ni jenis keras kepala, cakap asyik nak menang(dlu la, skrg da pndai kawal skit2 but don't challange me), so aku rase mmg sesuai dengan aku
doktor pasal bile aku g klinik dr mesti duduk, pastu cek skit2, bg ubat, da siap. plus aku selalu g klinik waktu org xbusy jadi klinik nampak begitu lenggang skali.
kerani pasal aku suka buat kerje teratur, sistematik sume.

tapi kalo cikgu tanye aku cakap aku nak jadi peguam pasal rase dekat dengan aku skit. sampailah time aku darjah 4, cikgu partikal kate "da ade 2 org kelas ni nak jadi peguam, peguam bosanlah". pastu, terus mindset aku tukar peguam=bosan. then, aku jadi ambitionless 4 couple of years.

kemudian, time aku abis pmr, aku selak2 lah buku kimia spm abang aku. aku tertarik dengan traditional medication: kite boleh ubat selsema gne air halia. time tu nur amalina, pelajar 17A nak futher study dalam farmasi. Yes, farmasi is my dream. bile masuk form 4, aku da canang da kat kawan2 baik aku nak amik farmasi. n subjek kimia kire paling senang tuk aku score banding ngan fizik n bio.

bile nak pilih upu, aku taruk asasi farmasi kat uia atas sekali, alhamdulilah dapat 1 choice. bapak aku lagi prefer aku amik medic jpa but aku tetap dengan pendirian aku gak. even kengkawan tease aku akan jadi ustazah sebab belajar kat uia n org kata uia disiplin teruk, aku langkahkan kaki jua ke sana sebab aku nak amik farmasi. n uia je provide asasi farmasi kat ipta.

tup..tap..tup..tap..bile last interview tuk selangkah ke degree farmasi, aku tukar cos medic pula. sebab ape?..ade cerita disebaliknya..biarlah aku rangkulkan dengan pekataan Frust + Betrayal + secure + blessing + honour..jadi bile orang tanya ape cita2 aku sekarang?

aku jawab aku nak jadi doktor yang berkerja di klinik yang xbusy, bukan sebab xde pelanggan tapi sebab kemudahan perubatan yang tinggi menyebabkan sistem perubatan teratur. (sebenarnya aku dr malas)

No comments:

Post a Comment