Wednesday 9 March 2011

Antara harapan dan impian

Assalamualaikum
Seorang teman menulis di blognya, mengenai satu cerita yang patut dijadikan tauladan semua.
Si bapa begitu menaruh harapan terhadap anaknya supaya menjadi seorang doktor. Memang anaknya seorang yang cerdek dan akhirnya berjaya dalam pengajian kedoktorannya di luar Negara. Apabila pulang terus menyerahkan ijazah yang diterimanya kepada si ayah sambil berkata, ‘ Ini ijazah yang ayah perlukan. Saya sudah melaksanakan hajat ayah. Saya tidak perlukannya lagi.’

Si bapa bertanya hairan,’ Kenapa serahkan sijil ini kepada ayah?’

‘Sebab ayah yang memerlukannya. Saya akan ke Kuala Lumpur kerana saya sudah mendapat tawaran kerja sebagai wartawan di sebuah syarikat akhbar terkenal. Saya tidak akan menjadi doktor.’

(diambil dari Melihat Kesunyataan, 2008)

 terpegun..betapa hancurnya hati si bapa, betapa puasnya si anak melaungkan hasrat. Benarkah ade pengakhiran begini, meninggalkan harapan demi mengejar impian. bukankah harapan dan impian bergerak seiring. Hati jahat ni terdetik, betulkah ini yang aku kejarkan, mungkin aku tertipu dengan gemilapan masa depan tanpa sempat mengukur diri. Barangkali, cuti yang lama telah berjaya menembusi bentang-benteng iman,mengugat kepercayaan yang aku bina sebelum ini. Atau mungkin sekali, akhirnya aku sedar result da nak kuar..yer, result kua 17hb, hr khamis like I was predicted (supportd by B)..so, kte tengok lah  t camner ek. Be Strong Lena.Chase ur own dream.

Btw, I always believe that every parents want their children to be a doctor ,what a typical. They really want to apply government philosophy "1 FAMILY, 1 DOCTOR". So, if u see a doctor, u should bear in mind "doctor, ur parent must be really proud because u fulfill their ultimate dream HHAHA". In sum, doctor is such an obedient children (erk??). ok ok the point here is be kind to ur parents. they wanted the best from u, even if u need to sacrifice alot. dunt put limit on urself. Parents are the backbone for every doctors. then, kalo ade kawan tu yang cakap " aku nak jadi doktor sebab aku mmg minat sendiri, bukan pasal parent aku". Die tipu yer. sedikit sebanyak mesti parent dia ade tepuk2 belakang die sambil senyum2 :)


psst :mula2 igt nak bersastera, tapi xjadi lak.

No comments:

Post a Comment