Monday 28 March 2011

dalam labour room awak dan saya

aku terpangil tuk respon pada surat pengguna hospital kerajaan

tghari hari ni, bile mak aku blk dari sekolah, bawak kan aku suratkhabr, aku tnpa berlengah lagi terus membaca surat khabr. mmg tu lah rutin aku, tghari jer time bace paper. best tau bce paper time matahari nek ni, alang2 nak tggu mata lelap jap ag.

surat khabr hari ni Utusan, slalunye aku mls nk bce psl kualiti kerts die kan ###, but xde paper len kan, aku pun layan je lah. dr berita psl anuar, psl ank harimau, psl perbngunan malaysia n etc, aku tertarik benar kat bhagian forum. jom kite tgk skit.

Sokong Langit Biru ibu bersalin menjadi tontonan

Saya ingin memberi reaksi terhadap komen Rosdi Jais dalam ruangan ini pada 26.3.2011. saya menyokong apa yang diutarakan oleh Langit Biru.
Pendapat tersebut bukannya pendapat bersifat peribadi tetapi turut dihadapi oleh kebanyakan ibu bersalin di hospital kerajaan seperti saya.
Semasa melahirkan kedua-dua anak saya,pemeriksaan sebelum, semasa dan selepas bersalin dilakukan oleh doktor lelaki. Saya juga turut menjadi tontonon lebih 10 pelatih pelatih.
Lebih memalukan semase bersalin anak kedua, saya bukan sahaja diperiksa oleh doktor lelaki bahkan turut ditonton oleh pelajar pelatih lelaki yang kelihatan begitu khusyuk sekali memerhati. Saya harap kerajaan memberi perhatian terhadap isu ini-Pengguna Hospital Kerajaan

hah mcm tu lah citernye. makcik ni xpuas hati psl ade dak lelaki conduct n tgk die deliver baby. alah, come on mak cik, be rational. ok firstly, bia aku share experience aku jadi penonton org deliver baby ni.back two yr, i was chosen to be..hmm per ye..ape2 lah. so, aku diberi peluang g kursus kt spital kerajaan. kursus per..rahsia..aku malu lah..but melibatkan mingle around doctor lah share experience.

aku  prnh d'tempatkan wad obstretc n ginecologi..of cos lah labor room d'best kan..dpt tgk org deliver baby..aku dapt tgk indon deliver baby boy..so, sebab aku dikire pelajar yg stalk org deliver baby, xsalah kan aku terasa ngan letter makcik tu.

aku tgk dr wat pemeriksaan sebelum bersalin, jari dr tu masuk cervik pompuan tu nak check bape luas cervic open..mmg xselesa lah aku tgk..then mulut aku gatal tnye..sakit x?..n dr cine pompuan tu ckp..t nak bersalin lagi skit..aku dah scary da time tu uhuhuh..scary+geli..
n then mak cik ni komplen psl dr laki wat pemeriksaan  sebelum bersalin kat die, aku rase dr laki tu pun geli cam aku (aku rase je lah)..ye mmg kalo ikut logik akal, mmg lah x appropriate ade org laki wat cmgitu kat ibu mengandung..but, be rational bkn dr tu nak amik kesempatan ke ape..die buat bnde tu ade reason, tuk kebaikan mak cik tu gak..aku rase lbh bek tgn manusia yg msk kat tmpt tu drpd mesin ape2 ntah..lagi aku scary.

time deliver baby, aku tgk ngan dak laki ni. pendapat kiteorg psl deliver baby..it's fast..yes, push2 skit je baby tu dah lahir..mybe sbb baby ni ank kedua..n then mak die punya tu besar or mak die kuat..so, xde lah adegen2 cam korg tgk kt video tu, siap gigit2 selimut ag kan, mcm over sgt..yg aku tgk ni simple je..but scary moment ade lah time jahit..woooo ngilu kot aku. setiap kali bnde jarum tu cucuk kt cervik indon tu, aku da buat mke. terasa aku sakitnye. kawn laki aku tu gelak2 tgk mke aku cam org nak pengsan. yelah, die laki, die mne faham betapa sensitifnye part tu. kene sabun pun da rase pedih tau. indon tu pun duk merayu2 kat nurse suh stop..xpayah jahit, xpayah jahit..kemudian da separuh jln, aku dgr nurse tu ckp..ok  ok kite akan suntik ubat bius..tertibe je aku jadi emo..emo..emo..

aku g kt nurse tu n ckp "naper xbagi ubat bius awl-awl" dgn nada nk cari gado..see, blum jdi dr, da kerek aku ni. nsb bek kwn laki aku tu ajak aku kuar, aku cpt2 cool down..malu lak teremo tadi.

nak citer kat sini, labor room aku tu xla besar pun even spital kerajaan aku g tu bertaraf hospital pakar dotdotdot..mane muat 10 org..plus bile mak cik tu ckp die aware 10 pelajar pelatih tgk die, aku rase die xlah dlm keadaan kritical, mybe delivery biase cam aku tgk tu..so, org nak timba ilmu kan, think positive lah.

bile mak cik tu pertikaikan pelajar pelatih lelaki tgk die bersalin, xkan lah pelajar pelatih lelaki tu nk tgk org laki lak bersalin kan..of cos lah tgk pompuan bersalin. kemudian makcik ni kate ade pelatih tu khusyuk  sekali memerhatikan die, ehe perasan rupenye mak cik ni. aku dah tgk da bnde alah tu dari sudut pndgn  macam tu, it's totally scary..like a....nak ckp pun xsanggup. t korg tgk sendiri lah..but it sure xkan menaikkan shawat insan bernama lelaki. mgkin pelatih lelaki tu bersungguh2 nak belajar. so, makcik, sometimes dont just think sterotype, think brilliant.

habis suda citer pasal mak cik tu. sambung citer aku lak heheh

selepas peristiwa emo aku td,aku, dak laki, dak pompuan duk lah kt ruang menunggu.next, dtg sister, ketua jururwt kt wad labor ajak kitorg tour. die ajak kiteorg tgk white board. doctor slalu update keadaan patient die kat situ. kemudian die trgkan pasal cervic open, drug used such as pitocin, disease patient suffer, bnde2 alah nilah yg tolg dr assume kul bape baby deliver.

kemudian die sntuh pasal pengunaan anestetic. kat goverment hospital, pengunaan anes tuk ibu bersalin xdigalakkan..ni utk membantu pengecutan rahim ibu dgn cepat..jadi ketua nurse tu dah jwb da soalan aku naper td lmbt taruk anes..see, bukan saje2 tau nak bagi org sakit.Terima kasih sister <3 pasal sudi explain kat saye yg xtau ape2 ni. disebabkan anes xdigalakkan, jgn mimpilah korg dpt epidural dgn seske hati yer.

Kesimpulannye, best ke beranak kat GH ni?..best..kalo korg besalin kt tmpt aku wat kursus tu, tempat die tersusun, mother care..blablabla....xbest, bile ko bersalin kat GH buruk..hahha..bnyk duit, nak senang beranak g lah swasta..but swasta pun x guarantee ko akan labour baby tanpa complication. ajal maut kan ditangan Tuhan.

Buat, ibu2 yg nak bersalin kat luar tu, jge kesihatan. Aja2 fighting!!

3 comments:

  1. lena.. aku scary la cm ni nk pregnant..
    uwa! xnk!..

    ReplyDelete
  2. sakit kot.. haha..even aku lelaki..dan tak pernah rasa.. and, lain orang, lain kot dugaannya..ade yang senang, ada yang susah, ada yang kena operation.. huhu

    ReplyDelete
  3. Aku suka entri ni. aku dapat sambut kedua anak-anak aku disebelah isteri aku. Pengalaman yang tak boleh dilupakan. sama juga pengalaman selepas akad nikah. part menaikkan nafsu lelaki masa ibu bersalin tu sangat tepat. ha ha. tak teruja langsung!

    ReplyDelete